hallå Sverige

19 september 2014 - Gotenburg, Zweden

Hallo lieve familie, vriendjes en vriendinnetjes,

Mijn lieve vriendinnetje Liesje die in Amerika zit voor dezelfde periode als ik in Zweden heeft mij geïnspireerd om zelf ook te beginnen aan een blog. Er gebeurt zo veel dat dit een goede manier is om alles te kunnen onthouden. Daarnaast was er ook een lichte druk van mn moessie, ik quote: 'Ik heb net de blog van Lisa gelezen, moet jij ook niet zoiets doen?'. Nou bij deze. Het gaat een lange blog worden dus veel leesplezier!

Aanstaande dinsdag ben ik alweer 4 weken in Göteborg. Time flies when you are having fun ;). Aan de ene kant gaat de tijd ongelofelijk snel, aan de andere kant lijkt het of ik hier al een hele tijd ben. Ik doe namelijk zo veel, ik denk dat ik nog nooit zo druk ben geweest. Om dit verhaal een beetje leesbaar te houden, zal ik vanaf het begin beginnen.

Dinsdag 26 augustus nam ik om een uur of 11 afscheid van paps en mams en begon mijn enorm lange vlucht naar het zuiden van Zweden. Na een vlucht van iets meer dan een uur (je kan je voorstellen dat ik helemaal gebroken was) kwam ik aan op het vliegveld waar ik gelijk meer mensen ontmoette die ook gingen studeren in Göteborg. Na een kleine introductie moest ik zelf mijn accommodatie vinden, dat heb ik geweten. Ik heb er 3 uur (!!!!!!) over gedaan (normaal duurt het misschien een half uurtje) om mijn kamertje te vinden. Gelukkig was ik samen met een Fins meisje en na wat hulp van google maps via het internet van paps is het gelukt om het juiste adres te vinden. Ik ben enorm blij met mijn appartementje. Ik heb een eigen keuken, eigen badkamer en de kamer is vrij groot. Ik zal wat foto’s bijvoegen ;)

De week van mijn aankomst stond in het teken van de introductiedagen. Ontzettend veel mensen ontmoet, heel vaak mezelf voorgesteld. Het standaardverhaaltje werd vrij vermoeiend, (wat is je naam, waar kom je vandaan, waar woon je, wat studeer je) ik heb het wel honderden keren verteld ondertussen. Tijdens deze introductiedagen heb ik genoeg mensen ontmoet waar ik nu nog steeds goed mee om ga.

Op de maandag na de introductieweek begon het ‘echte werk’. Nou kan ik je vertellen dat ik niet mag klagen. Ik heb per week maar weinig uur colleges en echt heel moeilijk kan ik het nog niet noemen (maar wie weet kom ik hier nog op terug). Op dit moment volg ik het vak: Swedish politics in a comparative perspective. Veel van de stof heb ik in Nederland al wel gehad, dus het is echt goed te doen.

Afgelopen maandag ben ik ook met een wekelijkse cursus Zweeds begonnen. De cursus duurt 10 weken, 30 uur. Dit vond ik toch wel nodig aangezien ik al drie keer in een tram heb gezeten, waar wat om werd geroepen en ik echt totaal, maar dan ook totaal geen idee had wat de geliefde trambestuurder te vertellen had. Aan het eind van deze cursus hoop ik dat dus een beetje te kunnen volgen. Het lezen moet denk ik wel gaan lukken (het lijkt vrij veel op Duits), maar spreken wordt vrij pittig. Als Nederlandse hou ik er nou eenmaal van om alle klanken lekker hard uit te spreken. Ik heb al menigmaal in een kroeg gezeten en mensen de ‘g’ proberen laten uit te spreken. Gezellig en Scheveningen zijn toch wel mijn favoriet. Samen met wat drank is dit altijd een goed onderwerp voor een leuk gesprek. In Zweden houden ze juist van zachte klanken. Dat gaat dus een hele uitdaging voor me worden.

Elke dag heb ik wel wat te doen. De pubs zijn super hier, afgezien van de prijzen natuurlijk. Zweden staat bekend om het dure leven. Als gierige Nederlander kan ik dat gedeeltelijk beamen. De drank is gewoon ontzettend duur, dit komt door de belasting. Goedkoop is hier een biertje/colaatje van 33 kronen. Ongeveer 3,50 euro. Ga je naar een club, dan moet je niet opkijken als een biertje een euro of 6 kost. Happy hour met biertjes voor 4 euro, heel normaal hier. Supermarkten zijn prijzig, maar niet veel duurder dan in ons kikkerlandje. Ik ga veel naar de Lidl, dus daar kan ik wat geld mee besparen. Uit eten ben ik nog niet geweest, winkelen heb ik nog niet gedaan, daar heb ik natuurlijk geen budget voor dus daar kan ik jullie nog niets over mededelen. Maar paps en mams komen over 2 weekjes, dus dan kan ik mooi op hun budget teren :). Een ding wat gewoon niet zou kunnen bestaan in Nederland is het begrip ‘after work’. Veel kroegen hebben een ‘after work’ op vrijdag, maar een super leuke en vrij goedkope kroeg, KingsHead, heeft het elke werkdag. Het concept houdt in dat je een drankje koopt en daarna vrij toegang heb tot een buffet. Denk niet aan enorm restaurantwaardig eten, maar goed en lekker is het zeker. Ik ben hier dan dus vaak te vinden. Er werd mij van de week een verhaal verteld dat een gemiddelde internationale student ongeveer 10 kilo aankomt. Echt sporten kan ik nog niet (sportschoenen staan nog thuis, ik weet het: DOM). Dus probeer zo veel mogelijk te lopen en vrij gezond te eten. Mijn spijkerbroeken moeten aan het eind van deze reis gewoon nog passen.

Van samen met mijn ouders en zus wonen, naar een eigen kamertje in het buitenland is een vrij grote stap. Aan het begin had ik het wel een beetje moeilijk met het alleen eten, maar mijn computer compenseert dit. Ook heb ik al een aantal keer gegeten met wat mensen, dus dat is ook super gezellig. Maar op deze manier besef je nog meer wat 'een huishouden' allemaal inhoudt. Terwijl ik deze blog schrijf zit ik tussen het net gewassen wasgoed (dat zal je op de bijgevoegde foto's vast zien). Wassen is een hele nieuwe ervaring voor me, maar tot nu toe heb ik nog niets verpest. Van huis uit heb ik toch meegekregen dat alles lekker schoon moet zijn (toch mams?) dus de grote schoonmaak heb ik ook al gedaan. Echt schoon heb ik het hier namelijk niet aangetroffen. Maar stof verschijnt wel weer heel snel na zo'n schoonmaakbeurt, mijn hemel. Koken deed ik gelukkig al vaak. Het is wat behelpen als je 1-persoonsporties moet koken, maar ik word al creatiever. Tips voor makkelijke, gezonde 1-persoonsmaaltijden zijn welkom ;). De vuilnis gooi ik natuurlijk ook gewoon heel keurig weg (pap, ik mis je :P). Ik word dus al een echt huisvrouwtje.

Ik kan nog hele pagina’s volschrijven over wat voor leuke dingen ik heb meegemaakt, maar dat zal jullie op een gegeven moment ook wel vervelen. Kan vertellen dat ik het super goed naar mijn zin heb, ik met heel veel verschillende soorten mensen omga (Finse, Tsjechische, Oostenrijkse, Engelse, Schotse, Franse en Duitse mensen, ik heb ze allemaal ontmoet en dan ben ik er nog lang niet). Vanaf nu zal ik wat vaker een blog schrijven, zodat jullie een meer getailleerd en misschien iets minder lang verhaal kunnen lezen.

With lots of love, knuffels en kusjes,

Soezie

PS: Ik zal wat foto’s toevoegen (voornamelijk op verzoek van moeders)

1. Suus:
    19 september 2014
    De bijbehorende foto's kan je vinden onder het kopje foto's :)
  2. Lisa:
    22 september 2014