Lapland

9 december 2014 - Gotenburg, Zweden

Lieve lezers,

Zoals beloofd afgelopen donderdag, volgt hier een uitgebreide beschrijving van mijn FANTASTISCHE, GEWELDIGE, ONGELOOFLIJKE trip naar Lapland.

Als je een tripje gaat maken, moet je altijd beginnen met inpakken. Een kleine crisis deze keer, want een combinatie van alleen handbagage samen met winter kleren die per stuk al amper in zo'n klein koffertje passen is geen pretje. Ik heb via een collega van mijn moeder gelukkig ski-sokken, een skibroek en thermo-ondergoed kunnen lenen (dank daarvoor), zodat ik er in ieder geval warmpjes bij zat. Maar ja, al die dikke spullen moesten dus mee, samen met bedlinnen en al die andere dingen die je in zo'n weekend nodig hebt, dit eindigde dus met het liggen op mijn koffertje om het zo te sluiten, maar alles is mogelijk, dus... het koffertje ging uiteindelijk dicht.

Donderdagavond vertrok ik al naar Grace (een Engels meisje), om bij haar te slapen. We moesten namelijk om 4 uur die ochtend opstaan om daarna om 5 uur met de trein van Goteborg naar Stockholm te vertrekken. Aangezien er om dat tijdstip nog geen trams rijden, konden we zo de kosten van een taxi delen. 4 uur opstaan is zwaar, maar na een paar minuten wakker worden besef je dat er iets geweldigs op het punt staat te beginnen, dus ik was meteen klaarwakker om 4:05. Keurig op tijd kwamen we aan op het treinstation van Goteborg. Niet alleen ik, maar iedereen was keurig op tijd. Wat toch een hele prestatie is met 16 (!!) mensen, die overigens geweldig reisgezelschap waren. De trein bracht ons in 3,5 uur (waarvan bijna iedereen toch minstens wel 2 uur geslapen heeft) van Goteborg naar Stockholm. Vanaf het station in Stockholm gingen we met een andere trein naar het vliegveld van Stockholm, waar we om 10:50 het vliegtuig namen naar Kiruna. Na een vlucht van 1,5 uur kwamen we dan eindelijk op onze bestemming aan. Tijdens de daling was het uitzicht al prachtig, maar toen eenmaal aan de grond stonden, begaf je jezelf gelijk in een sprookje: overal sneeuw en een lucht, zo mooi.

We werden op het vliegveld opgehaald door een man en een vrouw van onze accommodatie, zij brachten ons in eerste instantie naar de supermarkt en de drankwinkel (een lekkere glühwein kan tijdens zo'n trip natuurlijk niet ontbreken) om inkopen te doen voor het weekend. Uiteindelijk kwamen we om een uur of 3 aan in ons eerste huisjes. Het was toen overigens al lang donker. In Kiruna heb je om deze tijd maar weinig zonlicht. De zon ging ongeveer op rond een uur of 10 en ging weer onder rond een uur of 2. Dus korte dagen. Onze eerste nacht verbleven we in 2 huisjes voor 6 personen, een beetje krap maar het paste uiteindelijk makkelijk. Vrijdag was het natuurlijk 5 december, oftewel Sinterklaas. Aangezien we met een aantal Nederlanders waren hebben we dit met zijn allen gevierd. Iedereen had een klein cadeautje gekocht voor een ander. Samen met kruidnootjes en de glühwein, was de eerste avond een groot succes.

Zaterdagochtend om 9 uur, na een kort nachtje slapen, vertrokken we voor een tocht op sneeuwscooters. Helemaal warm ingepakt gingen we op pad voor een tocht van 40 kilometer. Wat was dit gaaf, lekker gassen over bevroren meren en door de bossen. Genoeg gestopt om van het prachtige uitzicht te genieten en rond een uur of 12 kregen we een heerlijke lunch, aardappeltjes met rendiervlees (nieuwe ervaring, maar het was heerlijk). Deze lunch werd uiteraard buiten op een vuurtje gemaakt terwijl wij lekker op de rendiervellen zaten. Na de lunch gingen we terug naar onze huisjes, daar moesten we onze spullen gaan inpakken, want we zouden voor de volgende 2 nachten ergens anders slapen. Om een uur of 4 werden we naar ons 2e verblijf gereden, een groot huis voor 10 personen. Van te voren werd gezegd dat we met 16 mensen makkelijk zouden passen, wat uiteindelijk gelukkig ook makkelijk het geval bleek te zijn.

Dit huis was prachtig, maar stromend water, een normale wc en douche, een normale cv ketel waren er niet. Water moesten we uit het meer halen, waarvoor je eerst een gat in het ijs moest boren (werk voor de mannen). Een wc was buiten, al is wc een groot woord. Het was een gat, wat resulteerde in een aantal enorm gestresde vrouwen (waaronder ik zelf, maar alles is goedgekomen ;)). Warm water voor iets van een douche was er alleen als de sauna warm werd gemaakt, die midden op het meer stond en volgens de eigenaar verplaatsbaar was met een afstandsbediening (hoe cool). De kachel was een houtkachel, die even nodig had om goed op te warmen maar daarna er voor zorgde dat wij er heerlijk warm buiten zaten. Ook stroom was een ding, lampen werkte op grote batterijen en ander stroom werkte op een generator. Niet alles werkte top, de eerste avond hadden we alleen licht en geen andere stroombron, wat resulteerde in paniek om lege telefoons. Zondag overdag was het omgedraaid wel stroom, maar geen licht. Wat resulteerde in alles in het donker doen met veel kaarsen, gelukkig kon de eigenaar het repareren waardoor we uiteindelijk aan het eind van de avond wel licht hadden, maar weer geen stroom.

Maar zaterdagavond  lekker allemaal de sauna ingegaan, waar ik na 10 minuten al uitgezweten was en dus ging afkoelen door een mooie sneeuwengel in de sneeuw te maken (KOUD!!!!). Zaterdagavond gewoon gezellig met zijn alle een leuke avond gehad EN!!! het Noorderlicht al kunnen bewonderen, dit is zoiets magisch, ik stond te gillen van opwinding als een klein kind. Helaas moeilijk met de camera vast te leggen, maar in de bijgevoegde foto's kun je zien dat ik een aardige poging heb gedaan.

Zondagochtend konden we lekker uitslapen en konden we wat uitgebreider ontbijten. Zondagmiddag zelf een wandeling gemaakt om van het prachtige uitzicht te genieten en om natuurlijk een sneeuwballengevecht te doen. Zondag om 5 uur ging de eerste groep (waar ik in zat) op weg voor een tocht met een hondenslee. Wat was dit prachtig, niet normaal. Een hele ervaring. Toen de tocht voorbij was, mochten we nog even met de puppies kroelen. Niemand was daar natuurlijk meer weg te slaan, wat een schatjes. Terug in het huisje eten gekookt en tijdens het koken konden we het Noorderlicht weer bewonderen. Na de maaltijd weer de sauna in en daarna een soort van douche genomen.

Maandagochtend stond in het teken van opruimen en schoonmaken, was nog een aardige klus, maar uiteindelijk waren we op tijd klaar. Om 11:30 werden we weer opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Uiteindelijk kwamen we na een hele reis om 8 uur 's avonds weer aan in Goteborg. Daar afscheid genomen van iedereen en met de tram lekker naar huis gegaan. Het eerste wat ik gedaan heb is een heerlijk warme, hele lange douche genomen. Weer wat anders dan water over mijzelf heen te gooien, ook een hele klus om zo je haar te wassen :|

Discussies hebben we gehouden of deze trip het beste was van alle tripjes die ik gemaakt heb tijdens mijn tijd in Zweden. Alles heeft zijn eigen charme, maar deze reis was werkelijk fantastisch, bijna niet te beschrijven. Ik kom sowieso nog een keer terug.Deze trip markeert ook wel een beetje het einde van mijn tijd hier. Vandaag is het dinsdag, wat betekent dat ik over 9 dagen alweer in Nederland ben, oftewel de dagen zijn op twee handen te tellen, BIZAR. De komende week staan er geen grote dingen meer op de planning, maar van de kleine dingen ga ik zeker nog genieten.

Ik zal van mijn laatste tijd ook nog een blog schrijven, en dan moeten jullie het helaas weer zonder mijn fantastische verhalen gaan doen :)

Foto's van mijn reis kan je op deze blog maar ook op Facebook vinden.

Lieve groetjes en knuffels

Suus

1. Eric Visser:
    9 december 2014
    Wat moet dit mooi geweest zijn, geweldig.